SmartNews

головні новини Червонограда, Сокаля та регіону
У кількох областях України вже ввели режим надзвичайної ситуації – що це означає

Надзвичайну ситуацію ввели у Дніпропетровській, Житомирській, Чернівецькій та Київській областях, а також місті Києві.

Надзвичайна ситуація – це не надзвичайний стан. Українське законодавство визначає надзвичайну ситуацію як обстановку на окремій території, за якої порушуються нормальні умови життя населення.

Її причинами можуть бути катастрофа, аварія, пожежа, стихійне лихо, епідемія або інші небезпечні події. Обставини, за яких вводять надзвичайну ситуацію, можуть призвести до виникнення загрози життю або здоров’ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об’єкті. Надзвичайні ситуації діляться на об’єктові, місцеві, регіональні та державні.

Надзвичайний стан – це, за законодавчим визначенням, особливий правовий режим, під час якого органи влади отримують додаткові повноваження, а громадяни – певні обмеження конституційних прав. Надзвичайний стан можуть вводити, коли ситуація охоплює всю територію держави чи є загроза насильницького захоплення влади і зміни конституційного ладу.

Про введення на окремій території надзвичайної ситуації можуть просити місцеві органи влади. Таке рішення може ухвалити уряд. Якщо йдеться про введення надзвичайного стану, то тут має бути указ президента, який підтримає Верховна Рада.

Поняття надзвичайної ситуації визначає Кодекс цивільного захисту України, а режим надзвичайного стану регулює Конституція України та Закон України про правовий режим надзвичайного стану. Обмежень за терміном дії на оголошення надзвичайної ситуації немає, а надзвичайний стан можуть ввести не більше, як на 30 діб, на окремих територіях – на 60.

Громадяни мають право отримувати інформацію про надзвичайні ситуації або небезпечні події, що виникли або можуть виникнути, зокрема ця інформація має бути доступною для людей з вадами зору та слуху. Також люди мають право бути забезпеченими засобами колективного та індивідуального захисту та повинні використовувати їх.

Для захисту своїх прав у надзвичайній ситуації потрібно звертатись до органів влади. Під час надзвичайної ситуації права і свободи громадян не обмежуються, але люди мають певні зобов’язання. Так, вони можуть долучатися до запобігання та ліквідації її наслідків у складі добровільних формувань цивільного захисту.

Якщо залучення відбувається за трудовим договором – мають отримувати зарплату. Громадяни зобов’язані дотримуватись правил поведінки у надзвичайних ситуаціях, зокрема ідеться про карантинні обмежувальні заходи. Головний обов’язок влади під час надзвичайної ситуації – ліквідація надзвичайної ситуації та її наслідків.

Водночас при введенні надзвичайного стану обмеження суттєво суворіші і може відбуватись мобілізація населення. Ідеться про обмеження пересування (комендантську годину в населених пунктах та пересування між ними), встановлення «квартирної повинності» для юридичних осіб для евакуації населення, рятувальних та військових підрозділів, запровадження особливого порядку розподілу продуктів харчування та речей першої необхідності тощо.

Загальні положення Закону України про правовий режим надзвичайного стану передбачають можливість таких заходів:

особливий режим в’їзду і виїзду [із зони надзвичайного стану], а також обмеження свободи пересування по території, де вводиться такий режим;

обмеження руху транспортних засобів та їх огляд;

посилення охорони громадського порядку та об’єктів, що забезпечують життєдіяльність населення та народного господарства;

заборона проведення масових заходів (окрім заходів, заборона на проведення яких встановлюється судом);

заборона страйків;

примусове відчуження або вилучення майна у юридичних та фізичних осіб.

Додаткові заходи — аж до введення комендантської години — можуть бути впроваджені залежно від того, що саме стало причиною надзвичайного стану (ситуації природного і техногенного характеру або ж масові порушення громадського порядку).

Оскільки пандемія COVID-19 відповідає скоріше першому варіанту (надзвичайний стан через причини техногенного або природного характеру), у цій ситуації можуть запровадити ще й такі заходи:

  • тимчасова або безповоротна евакуація людей з місць, небезпечних для проживання (з обов’язковим наданням стаціонарного або тимчасового житла);
  • встановлення для юросіб «квартирної повинності» для тимчасового розміщення евакуйованого або тимчасово переселеного населення, аварійно-рятувальних формувань і військових підрозділів, залучених до подолання надзвичайних ситуацій;
  • тимчасова заборона на будівництво нових, розширення діючих підприємств та інших об’єктів, діяльність яких не пов’язана з ліквідацією надзвичайної ситуації або забезпеченням життєдіяльності населення та аварійно-рятувальних формувань;
  • встановлення карантину та проведення інших обов’язкових санітарних та протиепідемічних заходів;
  • запровадження особливого порядку розподілу продуктів харчування і предметів першої необхідності;
  • мобілізація і використання ресурсів підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності (але з обов’язковою компенсацією понесених втрат);
  • зміна режиму роботи підприємств, установ, організацій усіх форм власності, переорієнтація їх на виробництво продукції, необхідної в умовах надзвичайного стану;
  • інші зміни виробничої діяльності, необхідні для проведення аварійно-рятувальних та відновлювальних робіт.

За останніми даними МОЗ, станом на ранок 23 березня, в Україні зафіксовано 73 випадки коронавірусної хвороби COVID-19

За даними ЦГЗ, станом на 10:00 23 березня в Україні 73 лабораторно підтверджених випадків COVID-19, з них 3 летальні, 1 пацієнт одужав та вже виписаний з лікарні. За добу було зафіксовано 26 нових випадків.

Написати коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована. Обов’язкові поля позначені *.